Çinliler dünyayı fethediyor: Otomobil ihracatı rekor kırıyor

Çin Otomotiv Endüstrisi: İhracat Patlaması Karşısında İthalat Düşüyor

Çin’in otomotiv endüstrisi, son zamanlarda güçlü bir ihracat patlaması yaşıyor. 2025’in ilk beş ayında, geçen yıla kıyasla %16’lık bir büyüme ile 2,83 milyon araç ihracat edildi. Sadece mayıs ayında ise %20’lik bir artışla 682.000 araç ihraç edildi.

Ancak, aynı dönemde ülke rekor düşük ithalat rakamlarıyla karşı karşıya. Mayıs ayında %25 ve yıl başından bu yana %33 düşüş yaşandı. Bu durum, Çin’in otomotiv endüstrisinin tek yönlü bir caddeye dönüştüğünü gösteriyor: Dışarıya açık bir ihracat rotası, içeriye kapalı bir kapı.

Elektrikli otomobiller ve plug-in hibrit araçlarını içeren NEV’ler (yeni enerji araçları), Çin’in ihracatındaki büyük payı temsil ediyor. Sadece mayıs ayında, 296.000 adet NEV ihraç edildi ve bu, %43’lük etkileyici bir büyümeyi gösteriyor. Çin’in elektrikli araçları için önemli pazarlar arasında Brezilya, Belçika, Filipinler, Birleşik Krallık, Meksika ve Avustralya bulunuyor. Tüm bu pazarlarda, özellikle BYD liderliğindeki Çinli üreticiler, çift haneli büyüme oranlarına ulaştı.

Ancak, Çin’e yapılan otomobil ithalatındaki düşüş dikkat çekici. Mayıs ayında sadece 47.000 araç ithal edilirken, yıl başından itibaren toplam 180.000 araç ithal edildi. Bu durum, ihracatın ithalatı 16 kat aştığını gösteriyor! En büyük kayıplar Amerikan üreticileri yaşıyor; çünkü ABD’den yapılan otomobil ithalatı %68’lik bir düşüşle mayıs ayında ve %48’lik bir düşüşle yılın ilk beş ayında gerçekleşti. Çin ile ABD arasındaki tarife artışları geçici olarak 90 gün askıya alınsa da, Çin’deki mevcut vergiler hala belirgin bir şekilde yüksek: motor hacmi 2.5 litreden büyük araçlar için %25 ve diğer araçlar için %15.

Ancak, sorunlar karşılıklı. Amerika Birleşik Devletleri, ulusal güvenliği gerekçe göstererek Çin araçlarının ithalatını yasaklayan düzenlemeleri sıkılaştırarak ticaret söylemini daha da güçlendirdi. Bu yeni düzenleme, özellikle Çin ve diğer “endişe duyulan ülkelerden” gelen bağlantılı araçlardaki yazılımı hedef alıyor.

Çin, Japonya, Almanya ve Slovakya’dan en fazla araç ithal ederken, ihracattaki büyüme hızı ithalattan oldukça farklı. Yabancı markalar, rekabetçi fiyatlar ve ileri teknoloji sunarak Çin pazarında varlıklarını sürdürmeye çalışırken, Çinli markalar küresel sahnede genişlemeye devam ediyor.

Related Posts

ABD-Çin görüşmeleri sürerken piyasalar alarmda

New York borsası, yatırımcıların bu hafta açıklanacak ABD Merkez Bankası (Fed) faiz kararı ve teknoloji devlerinin bilançolarına odaklandığı bir süreçte haftaya karışık bir seyirle başladı. Açılışta Dow Jones endeksi yüzde 0,01 oranında düşüşle 44 …

Bodrum’da lüks otel zincirine sürpriz ortaklık: İlham Aliyev’in kızlarından 500 milyon Euro’luk ‘yatırım’!

Azerbaycan’da bankacılık sektörünün üçte birini yöneten Pasha Holding, Bodrum Mandarin Oriental’e ortaklık için 500 milyon Euro yatırım yaptı. Holding’in ortakları arasında Haydar Aliyev’in kızlarının da bulunduğu belirtildi.

Bakan Şimşek: Mart ayı siyasi anlamda zor bir dönemdi

Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne yönelik operasyonların başladığı mart ayındaki döneme atıfta bulunarak, “Siyasi anlamda zor bir dönemdi. Büyük şoklar yaşadık ama rakamlar şok öncesine döndü. İyi yönettiğimizi …

Borsa İstanbul yükselişle kapandı

Borsa İstanbul’da BIST 100 endeksi, günü yüzde 0,92 değer kazanarak 10.689,05 puandan tamamladı.

Karadeniz Balıkçılar Sezona Hazırlanıyor

Balıkçılar, 1 Eylül’de başlayacak sezon öncesi teknelerinin bakımını yaparken tayfa bulmakta zorlanıyor.

Trump’ın gümrük tarifeleri küresel piyasaları sarsıyor! 22 Temmuz 2025)

Küresel piyasalarda, özellikle ABD’de açıklanan şirket bilançolarının beklentilerden iyi gelmesinin olumlu etkileri görülürken, ABD’nin çeşitli ülkelerle karşılıklılık esaslı tarifelerinin yürürlüğe gireceği 1 Ağustos tarihine yaklaşılması da …